Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink
news-hero
Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink

De psychologie achter kleuren

Graphic Design

Per productcategorie bestaan er nu meerdere organisaties en al deze organisaties willen allemaal de “beste” zijn. Een zijn van een onderscheidende organisatie is belangrijker dan ooit tevoren. Onze keuzes worden vaak niet meer gebaseerd op het product, maar vaak op de organisatie dat het product verkoopt of de dienst aanbiedt.

Neem eens een kijkje in de supermarkt; verschillen de talloze soorten kwark nou zoveel van elkaar? Vaak niet, maar onze keuzes worden voornamelijk gemaakt op het merk of de verpakking. Jammer genoeg gebeurt dit niet alleen bij fysieke producten, maar komt dit ook veel voor in de digitale wereld van nu. Door branding kan het ene pakket software, van de concurrent, betrouwbaarder, stabieler, gebruiksvriendelijker en algeheel beter aanvoelen.

Branding is een psychologisch proces. Een merk nestelt zich in het geheugen van de consument, hierdoor bouwt het een betekenis op door een tal van associaties. Zij blijven top of mind bij de consument. Maar hoe zet je jezelf als organisatie zo sterk neer?

Een heldere merkpositionering onderscheidt een organisatie van andere spelers in de markt. In een wereld waar het aantal merken, diensten en producten toeneemt, is het belangrijk om duidelijk te hebben van de koers die je met je organisatie wilt gaan varen. Een overtuigende positionering geeft richting binnen een organisatie en alles dezelfde kant op wijzen. Een positionering moet aansluiten bij zowel de organisatie als de consument, zij moeten immers iets afnemen bij de organisatie.

Verschillende organisaties gebruiken kleurenpsychologie, internationaal bekend als color psychology. Kleuren weerspiegelen een emotie en speelt een belangrijke rol bij het overdragen van gevoelens. Hierbij kun je denken aan het humeur, de houding en productiviteit en zelfs de spijsvertering. Maar welke gevoelens krijgt de mens nou bij een kleur?

 

Rood

Stimuleren en activeren.

De kleur rood zorgt voor een verhoogde hartslag, opwinding en een goede frequentie van de ademhaling. De negatieve associaties bij de kleur rood zijn: macht, pijn, gevaar en agressie. Geen wonder dat deze kleur in het verkeer wordt gebruikt om dingen te benadrukken.

 

Blauw

Rust en vrede.

Blauw straalt verstand, intelligentie, vertrouwen, loyaliteit, geduldig- en vriendelijkheid uit. De negatieve associaties bij de kleur blauw zijn: koud, status en macht. Deze kleur wordt veel gezien bij bedrijven in de financiële sector.

 

Oranje

Stimulering van het brein en de eetlust.

Oranje straalt enthousiasme uit en strekt snel de aandacht. Het staat voor optimisme, plezier, creativiteit, speelsheid en energie. De negatieve associaties bij de kleur oranje zijn: overvloed en goedkoop.

 

Geel

Stimulering van het brein, het denkproces en het zenuwstelsel.

Geel is een opvallende kleur. Het straalt energie, zomer, plezier, geluk, blijdschap, wijs- en volwassenheid uit. De negatieve associaties bij de kleur geel zijn: jaloez­­­ie, verraad, laf- en onbetrouwbaarheid.

 

Groen

Rustgevend en ontspannend.

Groen kan de bloeddruk verlagen, onderdrukt het hongergevoel en wordt vaan geassocieerd met genezing. Het straalt harmonie, evenwicht, vertrouwen, voorspoed, veilig- en gezondheid uit. De negatieve associaties bij de kleur groen zijn: jaloezie, weerstand en verveling.

 

Bruin

Neutraliteit en vertrouwen.

Bruin wordt vaak geassocieerd met het landelijke leven, hout en aarde. Het straalt natuurlijk, solide, behoudend en stabiel uit. De negatieve associaties met de kleur bruin zijn: saai, oubollig en behoudend.

 

Roze

Speels en passioneel.

Roze werkt verzachtend en kalmerend. Het straalt vrolijk-, zoetig- en jeugdigheid uit. In de liefde wordt roze geassocieerd met flirten, verliefdheid, drama en spanning. De negatieve associaties bij de kleur roze zijn: simpel en zoetsappig.