Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink
news-hero
Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink Blink

De voordelen van maatwerk software

Web Development, Software Development

Organisaties zijn voortdurend in beweging. Processen wijzigen, de markt verandert continu en medewerkers komen en gaan. Door de jaren heen hebben bedrijven geïnvesteerd in softwareoplossingen die processen verbeteren en het gebruiksgemak van medewerkers bevorderen. Maatwerk software wordt altijd met de gedachte ontwikkeld waarbij de opbrengsten de maatstaaf van succes zijn.

Software wordt ontwikkeld vanuit een probleem of behoefte. Dit kan van alles zijn, maar vaak gaat het om tijdbesparing of efficiëntie, of het vereenvoudigen of wegnemen van bepaalde processen of werkzaamheden. De software moet passen in een geheel van werkprocessen, bestaande bedrijfssoftware, data en medewerkers. De tools die een organisatie dagelijks gebruikt moeten hierop aan kunnen sluiten.

Maatwerk software wordt specifiek voor een organisatie ontwikkelt. Dit zorgt ervoor dat alles mogelijk is. Voordat er een begin wordt gemaakt aan de ontwikkeling van software, wordt er eerst in kaart gebracht welke bedrijfsprocessen een organisatie doorloopt en welke bedrijfsprocessen geautomatiseerd kunnen worden. Zo worden de modules, waar een organisatie daadwerkelijk gebruik van maakt, inzichtelijk gemaakt. Deze modules zijn afgestemd op de organisatie en sluiten nauw aan op haar processen. Dit maakt het mogelijk dat de software meegroeit met de organisatie.

 

Verschillende soorten software

Maatwerk software wordt vaak gebruikt bij ingewikkelde bedrijfsprocessen die een organisatie niet eenvoudig met standaard software kan realiseren. Bijvoorbeeld als een organisatie voor klanten een klantportaal wil maken; klanten kunnen hier inloggen en gegevens uitwisselen met de organisatie. Maar er kan ook gedacht worden aan een geavanceerd magazijnsysteem waarbij orders via de winkel, webshop en het magazijn zelf direct verwerkt worden. De organisatie zal niet zo snel meer tegen het probleem aan lopen dat de voorraad niet klopt. Ook kan ervoor gezorgd worden dat de administratie van een organisatie volledig geautomatiseerd wordt; bij elke bestelling wordt er direct een factuur aangemaakt en ingeboekt. Zo zijn er verschillende maatwerk oplossingen voor een organisatie.

Standaard software

Standaard software is algemene software en kan door diverse organisaties gebruikt worden om processen te ondersteunen. De software is niet specifiek ontwikkeld voor eigen bedrijfsprocessen. Maar de organisatie kan er wel een aantal bedrijfsprocessen mee automatiseren. De aanschafkosten bij standaard software liggen over het algemeen lager dan maatwerk software. De organisatie betaalt een vaste prijs voor de installatie.

Helaas zijn dit niet alle kosten waar een organisatie mee te maken krijgt bij standaard software. Zo kunnen er functies in de software zitten waar een organisatie geen gebruik van maakt, terwijl er wel voor betaald wordt. De software moet ook regelmatig up-to-date en onderhouden worden. De kosten hiervoor keren elk jaar weer terug. Het is belangrijk om deze kosten mee te rekenen bij de aanschaf van standaard kosten.

Daarnaast groeit standaard software niet mee met de organisatie. De broncode van de software is meestal niet beschikbaar, dit maakt aanpassingen vaak lastig. Omdat standaard software wordt ontwikkeld voor verschillende doeleinden, sluit het vaak niet naadloos aan op de verschillende unieke processen van een organisatie.

Maatwerk software

Zoals in een eerdere alinea benoemd wordt maatwerk software geheel aangepast op de modules en processen waar een organisatie gebruik van maakt, zo betaalt een organisatie niet voor de functies waar ze geen gebruik van maken. Het maximale kan uit maatwerk software gehaald worden door een kritische kijk te hebben op hoe bepaalde oplossingen gebruikt worden. Zo kan een organisatie ervoor zorgen dat ze altijd compliant zijn en kunnen ze kosten besparen door de inzichten die de software biedt.  

De software groeit mee met een organisatie en vraagt om een eenmalige investering, de organisatie hoeft de software dus niet up-to-date te houden of te onderhouden. Naast dat de software meegroeit met een organisatie, is het ook schaalbaar op andere gebieden. Nieuwe functies kunnen gemakkelijk toegevoegd worden aan, en zullen naadloos aansluiten op hetzelfde systeem. Wanneer er nieuwe inzichten gevraagd worden, hoeven ze deze dus niet uit verschillende systemen uit te lezen, maar zullen deze in hetzelfde systeem uit te lezen zijn.